Wystawę będzie można oglądać do grudnia br.
Proponowana wystawa ma na celu ukazanie różnorodnych typów i wątków ikonograficznych w ich pierwotnym i współczesnym kontekście. Pomostem łączącym dwa, zdawać by się mogło odległe światy sztuki barokowej i współczesnej jest ponadczasowa tematyka inspirowana pojęciem dobra, jednego z naczelnych pojęć etycznych, nierozerwalnie złączonego z ontologią. Taką właśnie poetykę posiadają rzeźby Pawła Chlebka, które można by określić wspólnym przymiotem, afirmacją dobra, piękna i miłości.
Paweł Chlebek w swoich realizacjach rzeźbiarskich, poświęca uwagę zagadnieniom, które bezpośrednio wynikają z fascynacji pięknem cielesnym i duchowym. W sposób świadomy i dojrzały podejmuje kwestie erotyzmu, rodzicielstwa i wychowania, nieodzownych elementów, w naturalny sposób wpisanych w egzystencję ludzką. Jego rzeźby są kwintesencja doznań wypływających z wnętrza duszy, przeżyć i przemyśleń. W kompozycjach Chlebka piękno zewnętrze jest uzewnętrznieniem piękna wewnętrznego, piękna wynikającego z dobra, piękna uszlachetnionego etyką. Rzeźby zakomponowane zostały na stałej ekspozycji, pośród barokowych dzieł.
Scenerię rzeźb stanowi nowa odsłona Galerii Malarstwa Europejskiego, która zrywa z przyjętym powszechnie w muzeach zwyczajem odrębnego eksponowania obrazów każdej ze szkół narodowych. Potwierdzając tezę płynności rozwoju artystycznego Europy nowożytnej, w której szkoły malarskie rozwijały się w dość ścisłym, wzajemnym kontakcie, chcemy pokazać ewolucję tych zjawisk artystycznych. Jednocześnie dzięki odmienności tradycji i warunków rozwoju, na przykładzie wybranych dzieł sztuki, staramy się znaleźć uniwersalną panoramę dawnego malarstwa europejskiego.
W ekspozycji wyodrębnione zostały poszczególne działy tematyczne. Otwiera je galeria pejzażu z licznymi odmianami: ze sztafażem, realistyczno-idealistycznym, wedutą i mariną. Następnie prezentowane są obrazy gabinetowe i salonowe o „niskich” tematach: martwe natury, przedstawienia zwierząt i sceny rodzajowe. Ostatni człon stanowią dzieła ilustrujące najwyżej cenioną problematykę, wielkich i małych „historii”, czyli „wysokich” tematów biblijnych, mitologicznych, alegorycznych i literackich.
Na zdjęciu: Paweł Chlebek, "Afrodyta" 2012, żywica poliestrowa, mączka dolomitowa, sosna, akryl, lakier